راه های ارتباطی: E-mail: Zh.parsai66@gmail.com Instagram: @zh.parsai
اکوتوریسم

اکوتوریسم

اکو توریسم چیست؟

در اواسط قرن بیستم نوع جدیدی از سفر رایج شد. در این نوع سفر تمرکز بر حفاظت از محیط زیست در کنار سایر اهداف مطرح گردید.

با گذشت زمان تعاریف بهتری از این مفهوم ارائه شد به عنوان مثال تعریفی که توسط انجمن جهانی اکوتوریسم (TIES) ارائه گردیده به شرح دیل است: اکوتوریسم سفری است مسئولانه به مناطق طبیعی به موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی.

بر اساس تعریف دیگری از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منالع طبیعی (IUCN) اکوتوریسم یک سفر و بازدید زیست محیطی مسئولانه از مناطق طبیعی و بکر است که به منظور لذت بردن از طبیعت، درک مواهب آن و نیز ویژگی های فرهنگی مرتبط با آن انجام میشود. به طوری که باعث ترویج حفاظت گردد، اثرات منفی بسیار کمی از جانب بازدید کنندگان بر محیط به جای گذارد و شرایط را برای اشتغال و بهره مندی اقتصادی اجتماعی مردم محل فراهم کند.

به بیان ساده اکوتوریسم نوعی سفر آگاهانه و مسئولانه است که منجر به توسعه پایدار می گردد. لازم به ذکر است که رد پا تنها اثر یک بازدید کننده بر طبیعت و عکسها و خاطرات تنها یادگاری های آن محسوب میشوند.

در راستای ایجاد لغت بومی واژه “Eco” در زبان فارسی به “بوم” ترجمه شده و “Tourism” هم به صورت لغت “گردشگری” ترجمه میشود. از این رو عبارت “بوم گردی” به عنوان ترجمه واژه “Eco tourism” در نظر گرفته می شود.

اکوتوریسم  به روش های مستقیم و غیر مستقیم به حفاظت از محیط زیست کمک می کند. در حقیقت در بسیاری از کشور های در حال توسعه، دولت ها بودجه کافی برای حفاظت از منایع طبیعی اختصاص نمی دهند. از طرف دیگر مردم محلی نیز استفاده بی رویه را حق مسلم خود میدانند. از این رو برای حفاظت از این مناطق لازم است تا به مردم محلی آموزشهای لازم در خصوص روش های صحیح درآمد زایی ارائه شود، تا به این ترتیب حفاظت از این مناطق توسط خود این افراد صورت پذیرد. از سوی دیگر این اقدام منجر به ترغیب دولت ها به منظور توجه بیشتر به این مناطق میشود. در روش مستقیم نیز با اخذ ورودی برای مناطق تحت حفاظت، بودجه لازم تامین می گردد.

از سوی دیگر اکوتوریسم با استفاده از روش های مستقیم و غیر مستقسم منجر به بهبود معیشت مردم میشود. در روش مستقیم اکوتوریسم با ایجاد مشاغل زیاد و سازگار با منطقه کمک به بهبود معیشت مردم محلی می کند. در روش غیر مستقیم زیر ساخت های مورد نیاز مانند آب، راه، برق و مخابرات تسهیلات و امکانات زیر بنایی مورد نیاز منطقه ایجاد میشود.

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید