راه های ارتباطی: E-mail: Zh.parsai66@gmail.com Instagram: @zh.parsai
مکان های دیدنی

مکان های دیدنی

در مقاله های قبل در خصوص نحوه برنامه ریزی سفر صحبت کردیم اینکه برای یک سفر مناسب لازم است تا مکان ها و جاذبه های مقصد رابررسی کرد و برای دیدن از آنها برنامه ریزی کرد.


مکان های مختلف جاذبه های متنوعی برای بازدید دارند. برای مثال برخی از شهر ها مانند اصفهان شهری تاریخی هستند و جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده اند. برای مثال از جاذبه های دیدنی بسیار خیره کننده این شهر که اوج هنر و معماری این شهر است میتوان به عمارت هشت بهشت و عمارت عالی قاپو اشاره کرد. این ها البته تنها گوشه ای از شاهکارهای معماری این شهر است. میدان نقش جهان و تلاقی چهار عنصر اصلی حکومتی در یک میدان نظر هر توریستی را به خود جلب می نماید. در کنار این زیبایی ها مسجد عتیق و یا مسجد جامع اصفهان نهایت هنر و معماری است که امانت دار شاهکارهای دوره های مختلف به ویژه دوره ایلخانی است. از سویی دیگر اگر در شهر اندکی قدم بزنید از زیبایی های پل های خاجو و سی و سه پل نمی توان چشم پوشید. این پل ها نه تنها در زمان خود بلکه هم اکنون نیز به عنوان شاهکارهای سازه های آبی مورد توجه اغلب گردشگران و مهندسان رشته های مختلف می باشد.


در کنار شاهکارهای شهر های تاریخی که در بالا به آنها اشاره شد لازم است به این نکته اشاره شود که در بسیاری از شهر های کشور عزیزمان می توان به تماشای آثار اجدادمان بنشینیم. هر گوشه این خاک سرشار از هنر بی نظیر افرادی است که در کمال حیرت دست به خلق این شاهکارها زده اند.


در کنار مکانهای باستانی کشور ما به دلیل واقع شدن در طول و عرض جغرافیایی خاص دارای جاذبه های طبیعت گردی بی نظیری است. از آن جمله میتوان به جزایر مرجانی کیش و یا جزایر همیشه مواج مازندران اشاره کرد. در کنار این دو دریا که در شمال و جنوب ایران استفاده از ورزش های آبی و تفریحات ساحلی را میسر می سازد می توان به جاذبه کوه نوردی در مناطق مختلف کشورمان اشاره کرد. ایران در بخش های شمالی توسط رشته کوه های البرز و در بخش غربی توسط رشته کوه های زاگرس محصور شده است. این حصار طبیعی باعث شده تا علاوه بر ایجاد تفریحات کوهنوردی از شرایط ویژه رودخانه های خروشانی که از این رشته کوه ها جاری هستند برای تفریح و ورزش های مختلف استفاده کرد. همچنین در کنار آن دریاچه های زیبا نیز گردشگران زیادی را به بازدید از خود دعوت می کنند.


از سویی دیگر این رشته کوه ها باعث به وجود آمدن نواحی کویری در مناطق مرکزی ایراند شده اند. در کشورمان ایران سه کویر وسیع وجود دارد. این کویرها علاوه بر ایجاد امکانات تفریحات طبیعت گردی عالی در بخش شهری نیز چهره ای بینظیر ایجاد کرده اند. ما در شهر اویی ها که در نزدیکی شهر کاشان واقع است به دلیل اقلیم کویری شاهد ایجاد شهری دست کند در سه طبقه هستیم. این دالان ها نشان از تلاش پیشینیان ما برای سازگاری با طبیعت خاص این منطقه دارد. همچنین در مناطق کویری برای استفاده بهینه شاهد اختراع آب انبار ها و قنات های بسیاری هستیم. این پدیده ها در اوج زیبایی از تطابق انسان در اعصار گوناگون با محیط زندگی خود دارد.


اما در شمال ایران در کنار دریای مازندران رشته کوه های سر به فلک کشیده البرز گرچه نواحی داخلی را به مناطق کویری مبدل کرده اند اما در بخش های شمالی در حاشیه دریاچه خزر چهره ای متفاوت به اقلیم این سرزمین داده اند. با محبوس شدن رطوبت در این منطقه شاهد شکل گیری جنگل های انبوه زیادی هستیم.
در کنار زیبایی های طبیعی که حاصل جغرافیای منحصر به فرد این مرز و بوم است ما در نواحی شهری شاهد شکل گیری معماری های متناسب با اقلیم های متنوع هستیم. همچنین در کنار آن صنایع دستی مختلفی که نشات گرفته از این تفاوت است رخ مینماید.


در شهر های مدرن نیز بنا به اقلیم های مختلف امکان بهره مندی از تفریحات مختلف میسر است. اما اغلب شهرهای مدرن مجهز به جاذبه های خاصی چون تئاترها، سینما ها، کنسرت ها، هتلها و … می باشند. تمام این جاذبه ها در کنار اماکن مذهبی و یا سیاسی باعث شده که اغلب شهرها جایگاه ویژه ای در میان توریست ها داشته باشد.


با تمام این توضیحات هر منطقه بنا به شرایط خاص حاکم بر آن جاذبه های منحصر به فرد خود را دارد که قبل از سفر باید در باره آنها مطالعه کرد و بنا به نیاز های و علائق شخصی برای بازدید از آنها برنامه ریزی کرد.

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید