راه های ارتباطی: E-mail: Zh.parsai66@gmail.com Instagram: @zh.parsai
حفاظت از محیط زیست

حفاظت از محیط زیست

زندگی ماشینی امروز در کنار استفاده از مزایای ویژه مضرات و مشکلاتی را به همراه دارد. یکی از این مشکلات آسیب های جبران ناپذیر زیست محیطی است که ما در طی سالها به محیط زندگی خود وارد نموده ایم. در واقع زندگی ماشینی ما را به سمتی پیش می برد که تمایل داریم از غذاهای آماده و یا ظروف یکبار مصرف بیشتر استفاده کنیم. همین موضوع منجر به تولید زباله بیشتر و لطمه بیشتر به محیط زیست می شود. به همین منظور وظیفه هر کدام از ما انسانها است که سهم خود هر چند ناچیز در حفاظت از محیط زندگی خود را انجام دهیم.

ضرورت حفاظت از محیط زیست

تصور کنید سالانه – تن زباله در سال توسط یک فرد بالغ تولید میشود. اگر هم اکنون فکری برای کاهش آن نکنیم بعد از عمر متوسط یک انسان به اندازه – زباله تولید کرده ایم.

تازه این اولین هدیه زندگی ماشینی است در کنار زباله ها ما سالانه – درخت را برای اهداف مختلف قطع می کنیم. اگر برای بازیافت آنها برنامه درست و مدونی نداشته باشیم آنها را به ورطه نابودی کشانده ایم. این ها را همه در کنار زباله های خطرناکی بگذارید که سالانه توسط بیمارستان ها تولید می شوند و یا زباله های صنعتی که شاید دفع آنها کار بسیار دشواری باشد. البته در این بین استفاده بی رویه از خودروها و آلودگی هوا را باید به این لیست اضافه کرد و در کنار آن به گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیتهای مختلف تولیدی را هم نباید از قلم انداخت.

راهکارهای کاهش زباله

راهکار های زیادی برای کاهش و یا حل این مشکل پیشنهاد داده شده است. شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که آیا اصلا اقدام موثری می توان انجام داد؟ اصلا این فعالیت هایی که پیشنهاد داده میشود تاثیری دارند؟ بسیاری از ما راهکارهای زیادی میشنویم اما اندکی بعد این سوالات را از خودمان می پرسیم و از تولید زباله کمتر به قیمت منصرف می شویم. واقعیت این است که طولانی ترین راه ها با اولین قدم ها آغاز می شوند. هر اقدامی هر قدر هم کوچک گاهی باعث می شود که تاثیری شگرف ایجاد شود. حتما راجع به اثر پروانه  ای شنیده اید. اگر هم نه پیشنهاد می کنم در اینترنت جستجو کنید. این اقدامات کوچک در حکم بال زندن پروانه ای است که اثر بینظیری را دارد خلق میکند.

و اما راهکارها که بسیار اند اما ما در این جا به بررسی پرکاربردترین و شاید موثرترین ها می پردازیم.

تولید زباله کمتر

اولین و موثرترین این راه حل ها کاهش میزان تولید زباله است.

برای مثال اگر به سفر میروید میتوانید میزان زباله کمتری تولید کنید شاید بپرید چگونه؟ راحت ترین راه آن عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف است. بله شما به راحتی با به همراه داشتن لوازمی مانند لیوان، بشقاب و قاشق شخصی خودتان میزان استفاده از رایج ترین ظروف یکبار مصرف را به حداقل میرسانید. خیلی ها هم هستند که در برنامه روزانه زندگی این تصمیم مهم را میگیرند. به شخصه دربسیاری از شرکت ها مشاهده شده است که افراد زیادی برای نوشیدن آب و یا چای از لیوان های یک بار مصرف و یا بشقاب های یک بار مصرف را انتخاب می کنند. به جای آن میتوان با استفاده از لیوان های شخصی مصرف ظروف یکبار مصرف را به حداقل رساند و در مواردی هم حذف کرد.

در بسیاری از کافی شاپ ها مشاهده شده که برای کسانی که تمایل دارند قهوه خود را بیرون ببرند امکان استفاده از لیوان های شخصی با پیشنهاد های ویژه وجود دارد.  این اتفاق خوبی است هم برای کافه داران که کمک به صرفه جویی در استفاده از لیوان های یکبار مصرف می شود هم به کاهش تولید زباله. این فرهنگ در بسیاری از کشورهای پیشرفته به رفتاری عادی تبدیل شده است.

تفکیک زباله

کار دیگری که در این زمینه میتوان انجام داد تفکیک زباله در مبدا است. به این معنا که با قرار دادن زباله های مختلف در بسته های مختلف به راحتی زباله های تر را از خشک در مرحله اول و در مراحل بعدی زباله های خشک هم میتوان به صورت زباله های فلزی، زباله های شیشه ای، زباله های کاغذی و زباله های خطرناک دسته بندی کرد. در این حالت زباله هایی مانند زباله های کاغذی و یا شیشه ای قابلیت بازیافت کامل را دارند از سوی دیگر زباله های تر نیز قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند. در این حالت این زباله ها را میتوان به غذای دام و طیور تبدیل کرد تا کمترین آسیب را به محیط زیست برساند.

جمع آوری زباله ها

از دیگر اقدامات بسیار موثر جمع آوری زباله است. فراموش نکیند افرادی همیشه هستند در اطراف ما که بعد از پایان تفریح خود فراموش می کنند که زباله ها را در مکان های تعیین شده قرار دهند. اگر در جایی زباله دیدید بهترین کاری که میتوان انجام داد انتقال آنها به سطل زباله است.

استفاده از قمقمه آب به جای بطری های پلاستیکی

از جمله اقدامات موثر در کاهش زباله همین به همراه داشتن قمقمه آب است. تصور کنید هر بار به جای آنکه یک بطری پلاستیکی آب تهیه کنید و بعد از استفاده آن را دور بیاندازید میتوانید از قمقمه آب استفاده کنید. به این ترتیب به سلامتی خود هم کمک شایانی کرده اید. فراموش نکنید که این بطری ها در معرض نور خورشید موادی که برای سلامتی مضر هستند را وارد آب درون بطری میکنند. اما پلاستیک استفاده شده در قمقمه ها بسیار با کیفیت تر است.

استفاده از خدمات اینترنتی

روزانه هر کدام از ما برای کارهای بانکی و یا اداری خود به موسسات مختلف مراجعه می کنیم. در این حالت برای حمل و نقل خود احتمالا از خودرو و یا سایر وسایل نقلیه استفاده می کنیم. این کار خود در درجه اول باعث آلودگی هوا می شود. در قدم بعدی اما استفاده از قبض های مختلف که عملا برای ما کاربردی ندارند باعث بالا رفتن حجم زباله های کاغذی می شود. اگر سعی کنیم به جای مراجعه به بانک و یا سایر اداره جات از خدمات اینترنتی استفاده کنیم کمک شایانی به کاهش زباله کرده ایم.

وسایل کهنه را دور نیاندازیم

در منزل بسیاری از لوازم قابلیت استفاده دوباره و یا تعمیر را دارند به این ترتیب با استفاده دوباره و یا تعمیر آنها از تولید زباله جلوگیری می کنیم. برای مثال از لاستیک کهنه که اغلب آن را تبدیل به زباله می کنند می توان گلدانی زیبا تهیه کرد.  همچنین یک میز و یا یک صندلی کهنه را به راحتی می توان با یک سطل رنگ و تعمیر جزئی دوباره استفاده کرد.

کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی

بسیاری از ما عادت داریم خرید روزانه انجام دهیم. در این حالت به همراه داشتن کیسه های پارچه ای در کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی کمک شایانی می کند. فراموش نکنید در اغلب مواقع کیسه های پلاستیکی بعد از یک خرید مجددا مورد استفاده قرار نمی گیرند لذا تنها باعث بالا رفتن حجم زباله ها می شوند. از سویی دیگر این کیسه ها اگر به هر دلیل در طبیعت رها شوند زمان زیادی طول می کشد تا جذب خاک شوند به همین دلیل توصیه میشود از کسیه های پارچه ای که دوست دار محیط زیست اند استفاده شود. این کیسه ها در طرح ها و مدل های بسیار خلاقانه طراحی و تولید شده اند که مصرف کننده را به استفاده از آنها تشویق می کند.

از غذاهای گیاهی بیشتر استفاده کنیم

برای تولید گیاهان آب کمتری به نسبت گوشت حیوانات استفاده می شود. به همین دلیل اگر برنامه ای برای اختصاص یک یا دو وعده خود به خودن گیاهان دارید بدانید که کمک شایانی به صرفه جویی آب و کاهش تولید آلاینده های گلخانه ای کرده اید. در کشور ما که استانهای مختلف تنوع غذایی زیادی دارند میتوان از غذاهای گیاهی با طعم های مختلف استفاده کرد.

از اتومبیل شخصی تان کمتر استفاده کنید

استفاده کمتر از اتومبیل شخصی علاوه بر کمک به بهبود وضعیت سلامت خودتان به کاهش آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد. بسیاری از ما عادت کرده ایم حتی برای مسافت های کم نیز تمایل داریم از اتومبیل شخصی استفاده کنیم. این عادت به ضرر خودمان در درجه اول و سپس به ضرر محیط زیست و نسلهای آینده است.

استفاده از بلیط های الکترونیکی

بسیاری از ما برای مراجعه به مکان های مختلف نیاز داریم تا از بلیط استفاده کنیم. برای مثال برای استفاده از اتوبوس و یا مترو که اغلب بسیاری از ما در روز یک بار از آنها استفاده می کنیم. اگر عادت کنیم در تمام این سفرهای درون شهری از بلیط های الکترونیکی استفاده کنیم در مصرف کاغذ صرفه جویی کرده ایم. از دیگر مواردی که می توان از بلیط های الکترونیکی استفاده کرد سینما ها و تئاتر ها است. امروزه بسیاری از همایش ها هم امکان استفاده از از بلیط الکترونیکی را فراهم کرده اند. با استفاده از این خدمات الکترونیکی سهم به سزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید