راه های ارتباطی: E-mail: Zh.parsai66@gmail.com Instagram: @zh.parsai
سهم آگاهی در گردشگران

سهم آگاهی در گردشگران


وقتی صحبت از گردشگری به میان می آید اغلب حس تفریح و فراق بال از زندگی روزمره برایمان تداعی میشود. درست است که پایه و اساس گردشگری شاید تفریح باشد اما برای گسترش گردشگری پایدار، نیاز است تا به مبحث آموزش توجه ویژه ای شود. البته این نوع از آموزش حتما در غالبی خارج از آنچه در ذهن ما به عنوان آموزش است میباشد. در حقیقت نوع آن از جنس آگاهی و یادگیری است.


این نوع آگاهی جنبه های مختلفی دارد و برای طیف وسیعی از ذیربطان صنعت گردشگری کاربرد دارد. به طور مثال برای گردشگران آگاهی از فون و فلور مکان مورد بازدید و یا آگاهی از اهمیت منطقه، به آنها کمک خواهد کرد تا با رغبت بیشتر و هوشیارانه تر تاثیرات منفی حاصل از حضور خود در آن مکان را به حد اقل برسانند. به بیان دیگر این قسم از آموزش منجر به تغییر نگرش و رفتار گردشگر میشود و در نهایت منجر به ایجاد فرهنگی متناسب و درخود گردشگری پایدار میشود.


آگاهی گردشگران در تمام انواع گردشگری کاربرد دارد و شاید به نظر برسد طبیعت گردها از آن بی نیاز اند. ولی حتی دوستانی که برای پرنده نگری به منطقه ای میروند نیاز است تا به سایر جنبه های زیست محیطی در خطر مثل پوشش گیاهی و … هم حساس باشند. چون آسیب به درختان و پوشش گیاهی منطقه در دراز مدت روی همام پرندگانی که هدف گردشگری آنها هستند موثر خواهد بود. ابعاد یاد گیری و تغییر رفتار گردشگران را از جنبه های مختلفی چون ابعاد زیست محیطی، ابعاد اجتماعی و ابعاد فردی نیز توان بررسی کرد.


به طور مثال در مبحث زیست محیطی آگاهی دادن منجر به لذت از فهم محیط طبیعی میشود و احترام به آن را در پی خواهد داشت. همچنین این امر منجر به تقویت تمایل شناخت محیط، تقویت مسئولیت پذیری و افزایش میزان فعالیت برای حفاظت از محیط زیست خواد شد.


از ابعاد اجتماعی آگاهی میتوان به تقویت احترام به همسفران و تعامل سازنده با آنها اشاره کرد. اغلب افراد به شکل مسئولانه تری با دیگران برخورد میکنند و پذیرای نظرات جمع میشوند. اغلب به کار گروهی تمایل بیشتری نشان خواهند داد ودر مواجهه با جامعه محلی مسئولانه برخورد خواهند کرد. خود این امر باعث استبال بیشتر جامعه محلی از گردشگران خواهد شد.


ابعاد فردی هم عموما طیف گسترده تری دارد. افراد با آگاهی، نسبت به خود مسئولانه رفتار میکنند و حس احترام بیشتری به خود دارند. اغلب این افراد تاب آوری هیجانی بیشتری دارند و بر چالش های بیشتری میتوانند غلبه کنند. هویت یابی و معنویت بیشتر از دست آوردهای دیگرآگاهی در بخش فردی است.
اگر شما هم تجربه ای از تاثیرات افزایش آگاهی در گردشگران دارید خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید