راه های ارتباطی: E-mail: Zh.parsai66@gmail.com Instagram: @zh.parsai
جاذبه‌های گردشگری استان تهران

جاذبه‌های گردشگری استان تهران

هر بخش از کشور ما همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد از جنبه‌های مختلفی بازدیدکنندگان مختلفی را به خود جلب می‌کند. این جنبه‌ها به بخش‌های مختلفی ازجمله طبیعت یک منطقه، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و. … تقسیم می‌شود. در رابطه با جاذبه‌های استان تهران اشاره به این نکته که این شهر علاوه بر جاذبه‌های شهری جاذبه‌های ویژه‌ای به علت پایتخت بودن هم دارد.

فرودگاه

بسیاری از افراد اگر قصد سفر به کشورهای دیگر را داشته باشند ناگزیرند از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که در سی کیلومتری تهران واقع‌شده است استفاده کنند. به همین دلیل بهتر است که مسافران از روز قبل به تهران مراجعه نمایند تا در زمان پرواز با تأخیرهای ناخواسته مواجه نشوند.

پارک‌ها

از جاذبه‌های دیگر تهران به پارک‌های آن می‌توان اشاره کرد. شهر تهران پارک‌های متعدد با جاذبه‌های منحصربه‌فرد دارد. درواقع شهر پرتردد تهران توسط این پارک‌ها سعی در تعدیل آلودگی هوا و تأمین هوای پاک برای شهروندان می‌نماید. به‌راستی وجود این درختان و فضای سبز مانع از آلودگی بیش‌ازحد این شهر شده است. البته  تنها استفاده این پارک‌ها تعدیل آلودگی هوا نیست زیرا بسیار از آن‌ها به جاذبه‌های ویژه‌ای مجهز می‌باشند.

برای مثال پارک آب‌وآتش که در حدفاصل بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی واقع‌شده است. این پارک زیبا شامل جاذبه‌های متنوع ازجمله پل طبیعت، آسمان نمای گنبد مینا، میدان مشاهیر، پیست اسکیت و سایر امکانات این پارک را به مقصد بسیاری از افراد مبدل کرده است. برای مثال پل طبیعت که از حدود دو هزار تن آهن درست‌شده است این پل پارک آب‌وآتش را به – متصل می‌کند. درواقع از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پل می‌توان به طراحی ارگونومیک آن ا شاره کرد. این پل در سه‌طبقه بناشده است. و طراحی آن مطابق با فضای سبز اطراف است. در کنار تمام این‌ها وجود دو رستوران در بخش پایینی پل افراد زیادی را به بازدید از آن فرامی‌خواند. البته در پارک آب‌وآتش علاوه بر این دو رستوران جاذبه‌های زیاد دیگری چون رستوران‌های راه چوبی و فانوس دریایی نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند.

از پارک‌های دیگر می‌توان به پارک لاله، پارک نهج الباغه، پارک ملت، پارک جنگلی لویزان، پارک جمشیدیه و پارک ساعی اشاره نمود.

سینماها و آمفی‌تئاتر

وجود سینماها و آمفی‌تئاترهای متعدد امکان هنرنمایی به هنرمندان زیادی را در این شهر می‌دهد. تئاتر شهر یکی از این مراکز است. امکان دسترسی به این مکان از راه‌های مختلف میسر است. تئاتر شهر در میدان ولی‌عصر واقع‌شده و از طریق مترو و اتوبوس‌های BRT امکان دسترسی به آن‌ها میسر است. همچنین سالن‌های سینمای زیادی در این شهر وجود دارد. ازجمله آن‌ها به پردیس سینماهای مختلف که در تهران بسیار مورد استقبال شهروندان و بازدیدکنندگان بسیاری قرار می‌گیرد.

مراکز سیاسی

در بسیاری از کشورها پایتخت سیاسی از فرهنگی مجزا است، اما در ایران  این دو در یک مکان واقع‌شده‌اند. به همین علت مراکز سیاسی از دیگر جاذبه‌های شهر تهران است. بسیاری از افراد برای حضور در مراکزی چون مجلس که در تهران برگزار می‌شود ناچارند تا به تهران مراجعه کنند. همچنین برگزاری اجلاس‌ها و جلسات مهم سیاسی نیز مختص این شهر است.

مراکز درمانی

مرکز تمرکز مراکز درمانی مهم نیز در شهر تهران واقع‌شده است. در این شهر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مهم با حضور پزشکان و متخصصان زیادی پذیرای بیماران و همراهان آن‌هایند. ازجمله بیمارستان‌هایی که برای همراهان بیماران نیز به فضای اقامت اندیشیده است بیمارستان گاندی می‌باشد. به این صورت که در این هتل بیمارستان امکانات اقامت برای همراهان بیماران فراهم است. ازجمله مراکز درمانی پرطرفدار در این شهر می‌توان به بیمارستان میلاد که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است اشاره کرد. همچنین بسیاری از متخصصان نیز تنها در شهر تهران به مداوای بیماران مشغول هستند.

موزه‌ها

بسیاری از موزه‌های تهران نه‌تنها در میان شهرهای کشورمان که در سطح خاورمیانه و یا جهانی سرآمد هستند. از آن جمله می‌توان به موزه جواهرات ملی اشاره کرد. این موزه سنگ‌ها و فلزات گران‌بهای زیادی را در خود جای‌داده است که آن را به یکی از گران‌بهاترین موزه‌ها تبدیل کرده است. همچنین کاخ‌موزه‌های زیادی علاوه بر اینکه مکانی برای پذیرایی از مهمانان سیاسی و خاص است مکانی برای بازدید افراد مختلف است. از موزه‌های بسیار جذاب تهران به موزه ملی ایران واقع در خیابان سی تیر می‌توان اشاره کرد این موزه در دوطبقه تاریخ ایران را در برهه‌های مختلف با به نمایش گذاشتن آثار متنوع به تصویر کشیده است. سایز موزه‌های دیدنی تهران عبارت‌اند از موزه آبگینه و سفالینه، موزه رضا عباسی، موزه تاریخ، موزه پول و موزه دفاع مقدس اشاره کرد.

مراکز آموزشی

مراکز آموزشی معتبر مانند دانشگاه برتر نیز در این شهر متمرکز هستند. برای مثال می‌توان به دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه شریف دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد. این مراکز آموزشی معتبر افراد زیادی را به سفر و یا حتی اقامت در این شهر دعوت می‌کند.

هتل‌ها

از دیگر جاذبه‌های این شهر رنگارنگ رستوران‌ها و هتل‌های آن است. شهر تهران به دلیل استقبال زیاد مسافران مجهز به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با امکانات خاص است. از هتل‌های قدیم تهران می‌توان به هتل لاله و هتل شرایتون اشاره کرد. اما هتل‌های جدید تهران مانند هتل اسپیناس پالاس بسیار دیدنی است.

برج‌ها

بازدید از برج‌های معروف تهران از دیگر جاذبه‌های این شهر است. برج‌های مانند برج آزادی که یادآور روزهایی تکرار نشدنی‌اند و یا برج‌هایی مانند برج میلاد که ازنظر ساختار تبدیل به نمادی نه‌تنها برای تهران که برای کشور شده است.

مراکز ورزشی

به دلیل تمرکز مراکز ورزشی در تهران بسیاری از ورزشکاران و ورزش دوستان برای دیدن بازی‌ها در تهران در باشگاه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند. ازجمله این ورزشگاه‌ها ورزشگاه آزادی است که میزبان رقابت‌های مهم فوتبال کشور است.

مراکز خرید

مراکز خرید بسیاری در تهران مستقر هستند که مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. بازار بزرگ تهران از این دسته است. این بازار در سال – توسط – ساخته‌شده که هم‌اکنون نیز مورد بازدید افراد زیادی قرار می‌گیرد. این مجموعه به دلیل قدمت و به دلیل اینکه هنوز جزء مراکز اصلی تجاری تهران است موردتوجه افراد زیادی قرار دارد.

علاوه بر مرکز خرید ذکرشده مراکز دیگری چون میلاد نور روزانه مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گیرد.

کوه‌نوردی

شهر تهران در بخش شمالی توسط رشته‌کوه‌های البرز احاطه‌شده است به همین دلیل برای اهداف ورزشی و تفریحی مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گیرد. بلندترین قله آن البرز به ارتفاع به ارتفاع 5610 متر است که در کنار آن دشت‌ها و دریاچه‌های زیادی شکل‌گرفته است. ازجمله این زیبایی‌ها به دشت لاله گچ سر می‌توان اشاره کرد.

مراکز زیارتی

شهر تهران در بخش‌های مختلفی مزین به زیارتگاه‌ها و  اماکن متبرکه مختلفی است. به‌عنوان‌مثال در بخش شمالی زیارت گاه امام‌زاده صالح و در بخش جنوب حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی میزبان عاشقان است.

نمایشگاه‌ها

از دیگر جاذبه‌های شهر تهران به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌توان اشاره  کرد. نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی متنوعی در زمان‌های مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و شهر آفتاب برگزار می‌گردد. برای مثال هرساله در اردیبهشت‌ماه نمایشگاه کتاب میزبان دانش آموزان، دانشجویان و افراد علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی است و یا نمایشگاه‌های تخصصی مانند نفت و گاز .که یکی از پرطرفدارترین نمایشگاه‌هایی است که هرساله در تهران برگزار می‌گردد.

البته که جاذبه‌های گردشگری این شهر بیشتر از توان این مقاله است اما در اینجا سعی شده رئوس آن‌ها بیان شوند.

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید