راه های ارتباطی: E-mail: Zh.parsai66@gmail.com Instagram: @zh.parsai
تاثیر اکوتوریسم در اقتصاد

تاثیر اکوتوریسم در اقتصاد

 

همان طور كه قبلا هم صحبت شد ما در گردشگری به روش اکوتوریسم در طبیعت به جز رد پا باقی نمی گذاریم و تنها عکس ها و خاطرات را به همراه خود می بریم. برای مطالعه بيشتر در اين خصوص به مقاله تعریف اکوتوریسم مراجعه كنيد.


اکوتوریسم تاثیرات زیادی روی ابعاد مختلف زندگی گردشگران دارد از ابعاد اجتماعی وزيست محيطي گرفته تا بهبود فردی. اين تغييرات در نهايت به تغيير فرهنگ گردشگري منجر مي شود. برای مطالعه مقاله تاثیر اکوتوریسم بر روی گردشگران اینجا کلیک کنید.


علاوه بر موارد فوق اکوتوریسم بر روی ابعاد مختلف زندگی مردم بومی تاثیر گذار است. در شرایط فعلی اغلب افراد به دنبال منبع درآمد مناسبی برای خود هستند. افراد بومی مناطق مختلف هم از این قاعده مستثنا نیستند آنها اغلب، به دلیل کمبود آگاهی رو به بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی می آورند. برای مثال می توانیم به استفاده از تخم و شکار بی رویه لاکپشت های پوزه عقابی در منطقه شيل دراز اشاره کرد. با اين اقدام، شمار لاکپشت های منطقه به شدت کاهش یافته بود. لازم به ذکر است که این منطقه یکی از معدود مناطق زندگی این گونه جانوری است و در صورت عدم توجه امکان انقراض آنها وجود داشت. در چنین شرایطی با حمایت سازمان یونسکو اقدام به حفاظت از این گونه جانوری شد و در حال حاظر شاهد کنترل جمعیت آنها در منطقه مذکور هستیم. در واقع زمانی که مردم محلی به اهمیت وجود جانوران منحصر به فرد در منطقه خود آگاه باشند، نه تنها مانند قبل به بهره برداري بی رویه از آن نمی پردازند بلکه به حافظان پر و پا قرصی تبدیل می شوند. در حقيقت با تقويت وضعيت معيشت مردم محلي به حفاظت از ارزشهاي منطقه مي پردازيم.



از سويي ديگر با توجه به فرهنگ منطقه و احياي صنايع دستي ميتوان جايگزين مناسب اقتصادي براي فصول تعطيلي كشاورزي كمك ايجاد كرد. در مجراي گردشگري پايدار با حمايت از صنايع دستي و خريد آنها بستر مناسبي براي بهبود زندگي افراد بومي و كاهش وابستگي آنها به بهره برداري نادرست از منابع طبيعي ايجاد كرد.

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید